خانه

بازی چکرز

بازی آنلاین چکرز

در صورتی که با بازی چکرز آشنایی ندارید یا از روش‌های اولیه برد آگاهی ندارید به چکرز، آموزش مقدماتی مراجعه کنید.

در صورت تمایل با دیگر علاقه‌مندان به این بازی در وب‌سایت شهر ریاضی، گروه چکرز دیدار کنید

بازی اتللو

بازی آنلاین اتللو

در صورتی که با بازی اتللو آشنایی ندارید یا از روش‌های اولیه برد آگاهی ندارید به اتللو، آموزش مقدماتی مراجعه کنید.

در صورت تمایل با دیگر علاقه‌مندان به این بازی در وب‌سایت شهر ریاضی، گروه اتللو دیدار کنید

خانه

ریچارد گای

ریچارد گای (Richard K. Guy) ریاضیدان انگلیسی، متولد ۳۰ سپتامبر ۱۹۱۶، یکی از مشهورترین چهره‌ها در عرصه‌ی بازی‌های ترکیبیاتی است. وی لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۴۱ از دانشگاه کمبریج دریافت کرده و هم‌اکنون استاد بازنشسته‌ی دانشگاه کلگری است.

ریچارد گای متخصص نظریه‌ی اعداد است و یکی از مشهورترین کتاب‌های وی نیز «مسائل حل نشده در نظریه‌ی اعداد» نام دارد.

شاید در حوزه‌ی بازی‌های ترکیبیاتی مهم‌ترین کار وی تالیف کتاب «روش‌های برد برای بازی‌های ریاضی» باشد که همراه با دو دانشمند نام‌آور دیگر جان کانوی و الوین برلکمپ تالیف شده است.

از وی کتاب بازی منصفانه در ایران به همت دکتر عبادالله محمودیان (استاد دانشگاه صنعتی شریف) و آناهیتا آریاچهر ترجمه شده و توسط انتشارات علمی چاپ گردیده است.

جدیدترین مطالب وب‌سایت

بازی کاشی‌کاری-۲

برد تقارنی بازی

در بازی کاشی‌کاری-۱ یک نمونه از بازی کاشی‌کاری را دیدیم. در این مطلب روش تقارنی را بررسی می‌کنیم که در برخی بازی‌های کاشی‌کاری الگوریتم برد به دست می‌دهد.

چکرز، پایان بازی، دوشاه - ۴

پایان بازی در چکرز هنگامی اتفاق می‌افتد که مهره‌های زیادی در صفحه باقی نمانده‌اند و روش‌های از پیش تعیین شده برای همه‌ی وضعیت‌ها موجود است که برد یکی از طرفین یا مساوی بودن بازی را به سرعت مشخص می‌کند. این چهارمین مقاله از مطالب پایان بازی چکرز است.

اتللو، حمله‌ی AB

یکی از حمله‌ها به یال حریف حمله‌ی AB است. هدف حمله‌ی AB تصرف مهره‌ی تنهای حریف در خانه‌ی B است. در این مطلب روش این حمله را خواهید آموخت.

چکرز، پایان بازی، دوشاه - ۳

پایان بازی در چکرز هنگامی اتفاق می‌افتد که مهره‌های زیادی در صفحه باقی نمانده‌اند و روش‌های از پیش تعیین شده برای همه‌ی وضعیت‌ها موجود است که برد یکی از طرفین یا مساوی بودن بازی را به سرعت مشخص می‌کند. این سومین مقاله از مطالب پایان بازی چکرز است.

بازی کاشی‌کاری-۱

شرح بازی

بازی کاشی‌کاری یکی از بازی‌های ترکیبیاتی است که انواع گوناگون دارد. شکل کلی بازی با یک صفحه و چند کاشی انجام می‌شود.

چکرز، پایان بازی، دوشاه - ۲

پایان بازی در چکرز هنگامی اتفاق می‌افتد که مهره‌های زیادی در صفحه باقی نمانده‌اند و روش‌های از پیش تعیین شده برای همه‌ی وضعیت‌ها موجود است که برد یکی از طرفین یا مساوی بودن بازی را به سرعت مشخص می‌کند. این دومین مقاله از مطالب پایان بازی چکرز است.

اتللو، حمله به خانه‌ی C

گفته بودیم که خانه‌ی C یکی از خانه‌هایی است که باید اجازه داد ابتدا حریف آن را تصرف کند. زیرا بازیکنی که این خانه را تصرف کند ممکن است خانه‌ی گوشه‌ای را به حریف واگذار نماید.

چکرز، پایان بازی، دوشاه - ۱

پایان بازی در چکرز هنگامی اتفاق می‌افتد که مهره‌های زیادی در صفحه باقی نمانده‌اند و روش‌های از پیش تعیین شده برای همه‌ی وضعیت‌ها موجود است که برد یکی از طرفین یا مساوی بودن بازی را به سرعت مشخص می‌کند. این اولین مقاله از مطالب پایان بازی چکرز است.

کتاب بازی منصفانه اثر ریچارد گای توسط دکتر عبادالله محمودیان و آناهیتا آریاچهر ترجمه و توسط انتشارات علمی، دانشگاه صنعتی شریف چاپ گردیده است. این کتاب یک مقدمه‌ی بسیار خوب برای بازی‌های ترکیبیاتی می‌باشد

در اتللو می‌توان با کمی هوشمندی حریف را وادار کرد به وضعیت‌های نامطلوب وارد شود و به این ترتیب از حریف امتیاز گرفت. یکی از این شیوه‌ها تله‌هایی است که می‌توان برای حریف در نظر گرفت. مثلاً وادار کردن قرار دادن مهره در خانه‌های X یا C می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد.

ریچارد گای (Richard K. Guy) ریاضیدان انگلیسی، متولد ۳۰ سپتامبر ۱۹۱۶، یکی از مشهورترین چهره‌ها در عرصه‌ی بازی‌های ترکیبیاتی است. وی لیسانس و فوق‌لیسانس خود را در سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۴۱ از دانشگاه کمبریج دریافت کرده و هم‌اکنون استاد بازنشسته‌ی دانشگاه کلگری است.

الگوریتم برد

بازی نیم‌ای را در نظر بگیرید با دو دسته مهره با تعداد مساوی. در این بازی بازیکن دوم برنده است چون می‌تواند حرکات بازیکن اول را تقلید کند و همیشه حرکتی برای انجام داشته باشد. بنابراین بازیکنی که دچار بی‌حرکتی و باخت خواهد شد بازیکن اول است. مثال زیر را ببینید